Rechten bij annulering vakantie door de Corona Pandemie

15 maart 2021

Het is niemand ontgaan; veel vakantieplannen zijn door de Corona Pandemie in het water gevallen en nog altijd bestaat er niet veel duidelijkheid over de vraag wanneer we weer (volledig) mogen genieten van een welverdiende vakantie. Vluchten, accommodaties of een combinatie daarvan werden vanaf het eerste kwartaal van 2020 massaal geannuleerd. Welke rechten hebt u nu eigenlijk in een dergelijk geval? Wij leggen dat graag aan u uit. 

Vluchtannulering door luchtvaartmaatschappij

Indien een luchtvaartmaatschappij de vlucht waarvoor u een vliegticket hebt geboekt, annuleert, hebt u een aantal rechten. Deze rechten zijn gebaseerd op een Europese Verordening (hierna: de “verordening”). Deze verordening geldt alleen binnen de Europese Unie, heeft alleen betrekking op losse vliegtickets en is op u van toepassing wanneer uw vlucht start vanuit een lidstaat van de Europese Unie of als u buiten de Europese Unie vliegt naar een land binnen de Europese Unie met een Europese luchtvaartmaatschappij (denk hierbij aan: TUI Fly, KLM, Transavia, AirBerlin, RyanAir et cetera). Dit geldt ook als u reist met de trein, per bus of met een schip binnen en soms ook naar Europa, IJsland en Zwitserland. 

Nederland is verplicht om zich aan het bepaalde in de verordening te houden. Wanneer een vlucht door een luchtvaartmaatschappij wordt geannuleerd, is zij verplicht tot volledige terugbetaling van de ticketprijs binnen zeven dagen, het aanbieden van een alternatieve vlucht of het aanbieden van een reisvoucher. Dit laatste mag alleen als u hiermee schriftelijk instemt. 

Sinds de uitbraak van de Corona Pandemie boden luchtvaartmaatschappijen aanvankelijk reisvouchers aan, in plaats van teruggave van de ticketprijs. Dit was (en is) in strijd met Europese wet- en regelgeving, wanneer u wordt gedwongen de reisvoucher te accepteren. 

Compensatie?

In sommige gevallen kan het zo zijn dat u recht hebt op compensatie voor het ongemak dat u hebt ervaren naar aanleiding van de geannuleerde vlucht. Dit geldt echter niet wanneer sprake is van een buitengewone omstandigheid. De Corona Pandemie wordt inmiddels als buitengewone omstandigheid beschouwd. Wanneer er aldus sprake is van een buitengewone omstandigheid, moet de luchtvaartmaatschappij het ticketbedrag van uw vliegticket binnen zeven dagen terugbetalen, maar zij hoeft u geen compensatie aan te bieden.  

Annulering van uw pakketreis 

Een pakketreis is een samengestelde reis waarbij bijvoorbeeld de accommodatie, de huurauto en de vlucht zijn inbegrepen. Een klein voorbeeld: via een reisorganisatie boekt u een vakantie (voor langer dan 24 uur) naar Italië. U boekt voor deze reis: het vliegticket en de accommodatie. Dit is een pakketreis. 

Wanneer uw pakketreis wordt geannuleerd door de Corona Pandemie, hebt u een aantal rechten. Wanneer uw reisaanbieder een pakketreis annuleert, hebt u:

  • Recht op teruggave van het bedrag waarvoor u de reis hebt geboekt binnen veertien dagen, wanneer uw reisaanbieder de pakketreis annuleert; 
  • De mogelijkheid een aangeboden reisvoucher te weigeren en in plaats daarvan een teruggave van het bedrag waarvoor u de reis hebt geboekt, binnen veertien dagen; 
  • Het recht op volledige teruggave van het bedrag; er mogen geen administratiekosten in rekening worden gebracht; 
  • Wanneer u al op uw bestemming bent, recht op repatriëring indien er geen andere mogelijkheid is om uw reis aan te passen of uit te voeren; en 
  • Een prijsverlaging, indien u reeds op locatie bent, maar de reis niet verder kan worden uitgevoerd

Let op: bovenstaande geldt niet wanneer uzelf de reis annuleert. In dit geval zijn uw rechten aanzienlijk minder gewaarborgd. U hebt namelijk een overeenkomst gesloten met uw reisaanbieder en van een overeenkomst kunt u niet zomaar af. Meestal gelden de (algemene) voorwaarden van de reisaanbieder. Dit geldt ook wanneer u een losse accommodatie of huurauto hebt geboekt. 

Losse accommodatie, huurauto of excursies

Indien er bijvoorbeeld slechts een losse accommodatie is geboekt, dan gelden er andere regels. In dit geval geldt wat u bent overeengekomen met de aanbieder van de accommodatie, huurauto en dergelijke. Omdat zij echter hun deel van de overeenkomst niet kunnen nakomen, hebt u recht op geld terug. Maar veelal zullen aanbieder zich beroepen op hun algemene voorwaarden, waardoor het teruggave van het bedrag moeizaam kan gaan. Ook zullen zij zich vaak beroepen op een overmachtsituatie. Hoewel de Corona Pandemie een overmachtsituatie oplevert, hebt u wel recht op geld terug. Let op: soms wordt er een aanbetaling gevraagd. Een aanbetaling mag maximaal 50% van de overeengekomen totaalprijs zijn. In sommige gevallen komt het voor dat aanbieder niet bereid zijn uw aanbetaling terug te betalen. 

Verzekeringspremie

Hebt u een kortlopende reisverzekering, en gaat de vakantie niet meer door? Dan kunt u de betaalde premie terug krijgen van uw verzekeraar. Dit geldt niet voor een doorlopende reisverzekering. 

Wanneer u een annuleringsverzekering hebt afgesloten voor uw reis, kunt u hierop geen aanspraak maken wanneer uw reis wordt geannuleerd door de Corona Pandemie, bijvoorbeeld door een negatief reisadvies. Dit is inmiddels door alle verzekeraars uitgesloten. Wordt u zelf getroffen door het virus, neem dan altijd contact op met uw verzekeraar. De regels verschillen per aanbieder. 

Hebt u verdere vragen met betrekking tot dit onderwerp of algemene vragen over een annulering van uw vlucht? Neem dan contact met ons op via info@juristenzwolle.nl of 038-2022738.

Meer blogs over
juridisch