Probleem met aankopen

Bij het doen van een aankoop wordt er een overeenkomst gesloten. Bij het sluiten van zo’n koopovereenkomst worden er vele afspraken gemaakt. Soms zijn partijen zich niet bewust van (al) deze afspraken. Denk aan afspraken over de levering, de prijs, de kwaliteit van het product enzovoort. Dit kan problemen opleveren. 

Een aankoop voldoet vervolgens mogelijk niet aan uw verwachtingen. We spreken dan van non-conformiteit zoals bedoeld in artikel 7:17 van het Burgerlijk Wetboek. Wij kunnen u helpen bij het oplossen van een dergelijk probleem. Bij een geschil omtrent een koopovereenkomst bestaan verschillende mogelijkheden. Denk aan het eisen van nakoming, het ontbinden van de koop, het vernietigen van de koopovereenkomst of het verminderen van de aankoopprijs. Ook kan het zijn dat u spijt hebt van een gedane (impuls)aankoop. U hebt onder bepaalde omstandigheden een bedenktijd van veertien dagen, op grond waarvan u de aankoop kunt retourneren en uw geld zal terugkrijgen. Verder is het mogelijk dat u al weken wacht op het product dat u hebt besteld, wat kunt u in zo’n geval doen? Met al deze vragen kunt u bij ons terecht.

Ook kan het voorkomen dat er vanuit een der partijen niet aan de overeenkomst wordt beantwoord. Het product wordt bijvoorbeeld niet of niet op tijd geleverd of u krijgt maar vier van de zes stoelen die u hebt besteld. We spreken dan van wanprestatie. Ook in zo’n geval hebt u mogelijkheden als het eisen van nakoming of het ontbinden dan wel vernietigen van de koop. Daarnaast bestaat de optie tot enerzijds het opschorten van uw leveringsverplichting als verkoper anderzijds het opschorten van uw betalingsverplichting als koper. Loopt u tegen een dergelijk probleem aan? 

Hebt u een vraag omtrent een aankoop en de eventuele problemen van dien? U kunt vrijblijvend contact met ons opnemen via info@juristenzwolle.nl of telefonisch via 038-2022378. Onze juridische specialisten staan u graag te woord om vrijblijvend de mogelijkheden met u door te nemen.

Terug naar Juridisch